Strona Główna · Newsy · Linki Listopad 18 2017 15:36:17
Nawigacja
Strona Główna
Newsy
Wiadomości
Archiwum
Galeria
Filmiki
Tabor KPM
Rozkład jazdy
Rozkład jazdy parowozu
Cennik
Linki
Nasz baner
Kontakt
Szukaj

Online
Gości Online: 3
Brak Użytkowników Online

Zarejestrowanch Uzytkowników: 7
Nieaktywowany Użytkownik: 55
Najnowszy Użytkownik: Lotos
Tabor KPM
WLs40-100 [link do galerii]
Lokomotywy serii WLs40 powstały na bazie przedwojennej dokumentacji serii lokomotyw kopalnianych 1DK (1931r). WLs40-100 opuściła bramy poznańskiego ZNTK w 1952 roku i została skierowana do pracy na kolejce harcerskiej na Łęgach Dębińskich. Po likwidacji tamtejszej kolejki z powodu budowy ulicy Hetmańskiej (która przecinała linie Harcerskiej kolei dziecięcej) została przeniesiona na nowobudowaną kolejkę nad jeziorem Maltańskim. Jest to jedyna przedstawicielka tej serii z instalacją powietrzną, która jest podłączona do układu hamulcowego oraz syreny.
WLs50-1225 [link do galerii]
Wls50-1225 wyprodukowana została przez ZNTK Poznań w 1961roku. Swoje pierwsze lata przepracowała w Przedsiębiorstwie Ceramiki Budowlanej w Łodzi. Dalsze jej losy nie są do końca znane lecz u schyłku swojej przemysłowej kariery pracowała w cegielni Sucumin na Pomorzu. W 2008 roku została kupiona przez MPK Poznań i trafiła na zajezdnię tramwajową Forteczna na Starołęce. Początkowo miała służyć jako magazyn części zamiennych lecz w związku z wzrastającymi przewozami zapadła decyzja o poddaniu jej naprawie głównej w firmie Modertrans na przełomie 2009 i 2010 roku. 5. Marca 2010 lokomotywa trafiła na Maltankę w barwach firmowych MPK Poznań.
WLs50-1563 [link do galerii]
WLs50 to zmodernizowana lokomotywa typu Wls40 w której została podniesiona moc silnika z 40 na 50KM. Wyprodukowana przez ZNTK Poznań w 1964roku. Odbiorcą tej lokomotywy była cegielnia Posadowo. Następnie lokomotywa ta trafiła w bardzo nietypowe miejsce dla pojazdów szynowych jakim jest Stadnina koni (w Lwówku Wielkopolskim). Tam wykupiło ją MPK Poznań. Po naprawie głównej obsługuje Kolej Parkową Maltanka. Na przełomie lat 2014-2015 WLs50-1563 otrzymała nowe, oliwkowe malowanie.
Bn2t-2 ,,AGUSIA'' [link do galerii]
Parowóz Bn2t-2 został wyprodukowany przez zakłady BORSIG z Berlina w 1925roku. W tym samym roku rozpoczął prace w Obrzycku. Po II Wojnie Światowej trafił do Zakładów Azotowych w Chrzanowie gdzie pełnił służbę do 1977roku. Dwa lata później został ustawiony w parku zakładów jako pomnik. W 1990 roku został przekazany PKMK a w roku 1994 rozpoczęto jego odbudowę w FPS. 14 czerwca 1999 roku ,,Borsuk'' został przekazany do eksploatacji. W roku 2001 parowóz otrzymał dodatkowo tender.
MBxc1-41 ,,Ryjek'' [link do galerii]
MBxc1-41 został wyprodukowany w 1934 roku w fabryce Lilpop, Rau & Loewenstein skąd trafił do Bydgoskiej Kolei Powiatowej. W 1953 roku wagon został przekazany na kolejkę wąskotorową w Witaszycach. W roku 1991 zapadła decyzja o likwidacji kolejki witaszyckiej a MBxc1-41 został przekazany PKMK. Po remoncie w 1994 roku w ZNKT Poznań trafił na Kolejkę Parkową Maltanka. Niestety w roku 2004 zakończył służbę i został odstawiony na teren zajezdni tramwajowej Forteczna gdzie stoi do dziś.
Tx26-423 [link do galerii]
Tx26-423 został wyprodukowany w 1926 roku przez Pierwszą Fabrykę Lokomotyw w Polsce SA z Chrzanowa. Początkowo został skierowany do pracy na Pińczowskie Koleje Dojazdowe, gdzie otrzymał oznaczenie PDK 1004. Podczas II Wojny Światowej pracował z niemieckim numerem 99 1589. W roku 1949 trafił do WMD Jędrzejów(jako Tx3-423) a rok później został skierowany do WMD Witaszyce. Tam po 11 latach pracy otrzymał aktualne oznaczenia. W 1978 roku został odstawiony a następnie przewieziony do Ośrodka Wypoczynkowego Milicji Obywatelskiej w Kiekrzu k/Poznania. W roku 1993 trafił jako pomnik na stację Maltanka. W roku 2010 parowóz został odrestaurowany przez wolontariuszy SPM Maltanka. Podczas prac na lokomotywie przywrócono ciemnooloiwkowe malowanie jakie nosiła na Jarocińskiej KD
Wagony 1, 2, 3, 4, 5 i 8
W parku taborowym na Poznańskiej Maltance znajdują się także wagony typu letniak wyprodukowane w zakładach Cegielskiego w Poznaniu w roku 1956 o numerach 1.2.3 i 4, które wczesniej były eksplatowane na kolejce harcerskiej na Poznańskiej Dębinie. W 1972 przywieziono wagony z dawnej HKD oraz nowowyprodukowane o numerach 5, 6, 7 i 8 nad jezioro maltanskie i przygotowano je do ruchu turystycznego . W roku 2000 wagoniki 6 i 7 zostałe skreslone z stanu kolejki i zostały złomowane. Wagon numer 2 po naprawie w 2010 roku otrzymał malowanie westernowe
Wagony 6 i 7
Na zlecienie MPK Poznań w 2009 roku przystąpiono do budowy 2 nowych wagoników w firnie Modertrans w Biskupicach Wlkp na bazie dokumentacji z zakładów HCP z 1956roku. Wagoniki oznaczono numerami 6 i 7 (otrzymane po skasowanych wagonach z 1972roku) odano je do ruchu wiosna 2010 roku. Nowe wagony zyskały również inne malowanie a dzięki niemu także przydomek ,,Western''
Wózki do przewozu dłużyc
Zestaw składający się z dwóch dwuosiowych wózków przystosowanych do przewozu długich pni drzew. Takie konstrukcje były eksploatowane głownie przez kolejki leśne lecz zdarzały się także przypadku wykorzystywania ich np. do transportu szyn. W zależności od długości ładunku wózki było można ustawić w większej lub mniejszej odległości od siebie a dzięki ciężarowi ładunku i dodatkowym zabezpieczenia pozostawały w ustalonej odległości. W roku 2011 wózki znajdujące się na Maltance zostały odrestaurowane przez wolontariuszy SPM Maltanka.
Koleba
Konstrukcje tego typu były wykorzystywane na Kolejkach przemysłowych do transportu urobku z kopalni gliny do cegielni. MPK zakupiło dwa takie pojazdy razem z WLs50-1225. Koleba trafiła na Maltankę 19. Sierpnia 2011 a jej renowację zakończono 19 lipca 2012r. 26 lipca 2012r. została ustawiona jako eksponat przy wózkach do przewozu dłużyc.
Wózek torowy nr. 267652
Wózek ten służył kiedyś jako koleba ale dla potrzeb drużyny torowej został przystosowany do prac gospodarczych, przebudową zajeli się pracownicy warsztatu MPK Poznań. Na kolejke trafił dnia 09.12.2011r.
Drezyna typu DOc
Wózek torowy
Niestety nie znamy ani daty, ani miejsca produkcji tego pojazdu. Wózek napędzany jest przez osobę pchającą. Prędkośc maksymalna zależy od ,,maszynisty'' wózka. Pojazd posiada możliwość założenia dodatkowych burt dzięki którym, można w nim przewozić np. tuczeń
.
.
.
Źródła: ,,Lokomotywy spalinowe produkcji Polskiej'' Bogdan Prokopiński (WKŁ 2009), ,,Atlas Wąskotorówek'' Paweł Korcz (PKMK 2006), www.holdys.pl/tomi
Logowanie
Nazwa Użytkownika

Hasło



Nie jesteś jeszcze naszym Użytkownikiem?
Kilknij TUTAJ żeby się zarejestrować.

Zapomniane hasło?
Wyślemy nowe, kliknij TUTAJ.
Kolejowa Toplista
Kolejowa Toplista
Facebook

Załóż : Własne Darmowe Forum | Własną Stronę Internetową | Zgłoś nadużycie